-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

ارض مقدسه در آيه 21 مائده، چه مكاني است؟

حضرت موسيغ به بنياسرائيل گفت: يَـَقَوْمِ ادْخُلُواْ الاْ ?َرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلاَتَرْتَدُّواْ عَلَيََّ أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَـَسِرِينَ ;(مائده،21) اي قوم من، به سرزمين مقدسي كه خداوند براي شما مقرر داشته است درآييد و به عقب بازنگرديد كه زيانكار خواهيد شد.

ارض مقدّسه سرزميني است كه از شرك پاك بوده و جايگاه پيامبران الهي بوده است.

از دو آيه، علت مقدّس بودن اين سرزمين استفاده ميشود:

1. سُبْحَـَنَ الَّذِيَّ أَسْرَيَ بِعَبْدِهِي لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الاْ ?َقْصَا الَّذِي بَـَرَكْنَا حَوْلَه...;(اسرأ،1) منزّه است آن ]خدايي[ كه بندهاش را شبانگاهي از مسجد الحرام به سوي مسجد الاقصي ـ كه پيرامون آن بركت داديم ـ سير داد...

2. وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَـَرِقَ الأَْ رْضِ وَمَغَـَرِبَهَا الَّتِي بَـَرَكْنَا فِيهَا...;(اعراف،137) و به آن گروهي كه پيوسته تضعيف ميشدند ]بخشهاي[ باختر و خاوري سرزمين ]فلسطين[ را ـ كه در آن بركت قرار داده بوديم ـ به ميراث عطا كرديم...

اين دو آيه پيرامون مسجد الاقصي است و مبارك بودن آن بدين جهت بوده كه خداوند در آن سرزمين خير كثير قرار داده بود. و منظور از خير كثير، چيزي جز اقامة دين و از بين بردن شرك نميتواند باشد.

گرچه مفسران در تعيين ارض مقدسه نظرات متعددي دادهاند، با توجه به دو آيه ياد شده، منظور از آن بيت المقدس است.(ر.ك: روضة الواعظين، محمدبن فتال نيشابوري، ص 409، منشورات رضي، قم / بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 13، ص 168، مؤسسة الوفأ، بيروت.)

مفسراني كه ارض مقدسه را به فلسطين يا شام تفسير كردهاند به خاطر وجود بيتالمقدس در منطقة فلسطين و شامات است و نيز از جهت اين كه اين منطقه محل پيامبران بزرگي هم چون حضرت ابراهيمغ بوده است.(ر.ك: مجمع البيان، علامه طبرسي، ج 3، ص 276، دارالمعرفه، بيروت / تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 5، ص 288، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرزاي و ديگران، ج 4، ص 337، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.